Проблема методичного об'єднання :
«Удосконалення комунікативних і творчих компетентностей засобами інноваційних технологій»

СКЛАД МЕТОДИЧНОГО ОБЄДНАННЯ

З/П

ПІБ

ПРЕДМЕТ ВИКЛАДАННЯ

КАТЕГОРІЯ

ТЕМА САМООСВІТИ ВЧИТЕЛЯ

1

ЧЕРНЕНКО В.В

УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

ВИЩА

УЧИТЕЛЬ МЕТОДИСТ

РОЛЬ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ В РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

2

ДРОБОТ Н.В

УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

ВИЩА

УЧИТЕЛЬ МЕТОДИСТ

ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ СЛОВЕСНОСТІ

3

КОРІННА О.В

УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

ВИЩА

СТАРШИЙ УЧИТЕЛЬ

Активізація науково-пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови та літератури

4

БОНЧУК О.В

УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

ВИЩА

Розвиток духовності особистості засобами мистецтва слова

5

ПОЛІЇТ В.О

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

ВИЩА

СТАРШИЙ УЧИТЕЛЬ

Читацька компетентність як основа текстуального аналізу художнього твору

6

ОСАДЧА І.В

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

перша

Розвиток критичного мислення учнів як засіб формування предметних компетентностей на уроках зарубіжної літератури

7

УНЦЕСКУ І.В

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА,

УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

ВИЩА

СТАРШИЙ УЧИТЕЛЬ

Пошукова наукова-дослідницька робота як засіб активізації творчих здібностей учнів

 

З/П

ДАТА

ЗМІСТ РОБОТИ

І

СЕРПЕНЬ

І ЗАСІДАННЯ

1

25.08.15

АНАЛІЗ РОБОТИ ЗА 2014-2015 Н.Р. І ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПЛАНУ РОБОТИ НА 2015-2016 Н.Р.

2

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ПО ВИКЛАДЕННЮ ПРЕДМЕТІВ У НОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

3

 

ОПРАЦЮВАННЯ КРИТЕРІЇВ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ. ЗАТВЕРДЖЕННЯ КАЛЕНДАРНИХ ПЛАНІВ

4

 

ОГЛЯД НОВИНОК МЕТОДИЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

5

 

ОБГОВОРЕННЯ ПЛАНУ ПРОВЕДЕННЯ РАЙОННОГО СЕМІНАРУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

ЖОВТЕНЬ

ІІ ЗАСІДАННЯ

1

29.10.15

АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ШКІЛЬНОЇ ОЛІПІАИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ . ПІДСУМКИ І ЕТАПУ ТА ПІДГОТОВКА ДО ІІ ЕТАПУ

2

 

НАСТУПНІСТЬ У НВЧАННІ УЧНІВ 5-Х КЛАСІВ

3

 

ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ І ПРОВЕДЕННЯ ДНЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ

4

 

ОБГОВОРЕННЯ ДОВІДКИ ПРО РЕЗУДЬТАТИ ДІАГНОСТИЧНИХ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ

5

 

ПРО СИСТЕМУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

 

СІЧЕНЬ

ІІІ ЗАСІДАННЯ

1

5.01.16

КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНЦІЯ УЧНІВ : ФОРМАТ УРОКІВ РІДНОЇ МОВИ

2

 

АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНИХ ДИКТАНТІВ Б СЕМЕСТРОВИХ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ , НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ 5-11 КЛАСІВ

3

 

ЗАТВЕРДЖЕННЯ КАЛЕНДАРНИХ ПЛАНІВ УЧИТЕЛІВ

4

 

ОБГОВОРЕННЯ І ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПЛАНУ ПРОВЕДЕННЯ ПРЕДМЕТНИХ ТИПІВ

 

БЕРЕЗЕНЬ

ІV ЗАСІДАННЯ

1

24.03.16

ФОРМИ СПІВРОБІТНИЦТВА УЧИТЕЛІВ І УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ

2

 

КРАЩІ МЕТОДИЧНІ НАРОБКИ ВЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ

3

 

АНАЛІЗ ПРОВЕДЕННЯ ПРЕДМЕТНИХ ТИЖНІВ

4

 

ПІДГОТОВКА СТЕНДОВОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ НАОЧНОСТІ ДЛЯ ВИПУСНКІВ 9-Х ТА 11-Х КЛАСІВ ПРО ДПА ТА ЗНО

5

 

ЗВІТИ ВЧИТЕЛІВ ПРО САМООСВІТНЮ ДІЯЛЬНІСТЬ

 

 

ТРАВЕНЬ

V ЗАСІДАННЯ

1

25.05.16

АНАЛІЗ РІВНЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ПРЕДМЕТІВ ЗА ІІ СЕМЕСТР ,ЗА РІК

2

 

ПІДСУМКИ РОБОТИ ШМО ЗА РІК

3

 

ПАНОРАМА МЕТОДИЧНИХ ПЕРСПЕКТІВ . ОБГОВОРЕННЯ ПРОПОЗИЦІЙ ЩОДО ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ НА НАСТУПНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ РІК

4

 

СТАН ВИКОНАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ

 

10 способів розпочати активне навчання в класі

Навики, які готують учнів до викликів XXІ століття давно виходять за рамки простого запам’ятовування і відтворення інформації. Критичне мислення, співпраця і вирішення реальних проблем – ключові у навчальному процесі. Основне завдання вчителя – створити активне і комфортне середовище дитини і сприяти засвоєнню матеріалу у максимально ефективний спосіб.

Переваги активного навчання (active learning): 

Звіт Президентської ради з питань науки і технологій (США) зазначає, що у порівнянні з лекційним форматом, активне навчання покращує вміння учнів засвоювати інформацію і сприяє розвитку критичного мислення. Також воно підвищує результативність студентів в університеті із предеметів з групи STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics).

Хороші ідеї для активного навчання в класі

1.

Дискусії – або у класі або онлайн. Головне задання вчителя – заохочувати дітей мислити критично, опиратися на факти, керувати своїми емоціями і слухати інших.

2.

Метод “Learning cells”, автором якого є Марчел Голдшмід, передбачає поділ учнів на пари, аби вони могли ставити запитання і відповідати один одному на задану тему. Перед цим учні дивляться або читають матеріал і записують свої питання. Потім вчитель ділить дітей на пари. Спочатку один учень у парі ставить свої запитання і вони дискутують разом, а потім інший. За цей час вчитель має змогу слідкувати за класом і давати зворотній зв’язок кожній парі.

3.

Метод “Round Robin” – коли учні поділені на групи з 3-4 людей, де всі по черзі передають листок, на якому пишуть факти чи інформацію на задану тему. Перед тим учні мають узгодити кількість фактів або час. Цей метод дозволяє учням ділитися знаннями у простий, але комфортний (особливо для учнів, які бояться говорити перед аудиторією) спосіб.

4.

Формат ток-шоу – коли учні мають змогу взяти інтерв’ю у історичної постаті, визначної особи чи героя з книжки. Уявіть скільки в учнів буде захоплення, якщо ви ще й дасте їм завдання підібрати костюми!

5.

Створення інфографіки – візуальне представлення їхніх знаннь чи висновків з допомогою таких онлайн-інструментів як Visual.lyPiktochartCanva, andDipity. Вони є безкоштовними і легкими і використанні. (Радимо вам самим спробувати ці ресурси для створення графіків, постерів і різних візуальних матеріалів для урізноманітнення вашого уроку).

6.

Створення веб-сайту на певну тематику – спробуйте створити з дітьми простий веб-сайт з корисною інформацією, який би містив різні історії, фото, постери, цитати, інтерв’ю. Діти можуть наповнювати його самостійно, чергуватися в адмініструванні сайту, ділитися зі своїми друзями з інших класів, тощо. Перед тим, як створювати цей сайт, обов’язково проговоріть зі своїми учнями, для чого ви його створюєте, яка його мета, розплануйте активності і контент, призначне відповідального за сайт. Найкращими сервісами для такої діяльності є WordPress чи Wix.

7.

Ігри під час уроку – діти люблять ігри і веселощі, тому вдало підібрана гра може сприяти вирішенню складних завдань і сприяти запам’ятовуванню. Обов’язково перегляньте TED-виступ Джона Хантера про те, як він навчає дітей з допомогою гри.

8.

Створення історії разом – учні сідають в коло і один з них розпочинає розповідати історію, потім зупиняється і вказує на наступного учня і він/вона має її продовжити. Ви можете адаптувати це заняття до будь-якої теми, вибрати будь-який порядок, факти, інформацію і зробити ваш урок максимально інтерактивним.

9.

Висновки/рефлексія – перед закінченням уроку попросіть ваших учнів записати коротку відповідь на запитання, який з моментів уроку був найважчим або ж навпаки найцікавішим.

10.

Квиток для виходу із класу – під кінець кожного заняття замотивуйте учнів подумати над пройденим уроком і завершити такі речення:

-Сьогодні я навчився (-лася)…
-Я був здивований(-на), коли…
-Тепер я розумію…

 

Як правильно говорити про час українською

 

 

Котра там? Двадцять на шосту?

Час, коли зовсім необов’язково знати, котра година – це канікули та відпустки! Проте що варто знати завжди – це як правильно відповісти на запитання “Котра година?” українською. Це точно знадобиться Вам для ЗНО, для життя! 

По-перше…

Знаєте різницю між кількісними і порядковими числівниками (один – перший, two – second…)?

Так-от.

Усвідомте і запам’ятайте, що  в українській мові годину завжди вказуємо порядковим числівником, тобто таким, що відповідає на питання котраПерша година,одинадцята година…

А хвилини і секунди- уже кількісним, що відповідає на питання скількиДвадцятьхвилин, п’ять секунд…

По-друге…

Відповідно, щоб дізнатися про час, ЗАВЖДИ питайте так:

Котра зараз година?

О котрій годині ти прийдеш?

По-третє…

А тепер, як правильно відповідати на питання про час.

11.00

·         Рівно одинадцята година.

·         Одинадцята година рівно.

11.10

·         Одинадцята (година) десять (хвилин).

·         Десять хвилин по одинадцятій.

·         Десять хвилин на дванадцяту.

11.15

·         Одинадцята (година) п’ятнадцять (хвилин).

·         П’ятнадцять хвилин (чверть) по одинадцятій.

·         П’ятнадцять хвилин (чверть) на дванадцяту.

11.30

·         Одинадцята (година) тридцять (хвилин).

·         Пів на дванадцяту.

11.40

·         Одинадцята (година) сорок (хвилин).

·         За двадцять (хвилин) дванадцята.

·         Двадцять (хвилин) до дванадцятої.

11.45

·         Одинадцята (година) сорок п’ять (хвилин).

·         За п’ятнадцять хвилин (чверть) дванадцята.

·         П’ятнадцять хвилин (чверть) до дванадцятої.

Перечитайте ці відповіді декілька разів і зверніть увагу:

1.       які різні бувають варіанти,

2.      які прийменники можна вживати,

3.      як  такі вирази відрізняються від аналогічних в російській мові?

А тепер дивіться, як казати НЕ МОЖНА:

·         пів першої;

·         вісім двадцять п’ять;

·         без десяти восьма;

·         п’ять хвилин восьмої;

·         в десятій годині.

ЧОМУ? Спробуйте відредагувати самостійно і поділитися правильними варіантами в коментарях!

_____________________________

А щоб вивчити правильні форми часу, перечитуйте їх часто, вивішуйте на видному місці, а, головне, старайтеся вживати їх у мові! Тоді точно запам’ятаєте і легенько зробите таке завдання на ЗНО!

Бажаю вам години!:)

*Інше значення слова “година” – тепла, суха, сонячна погода.

 

 

Як визначити віршовий розмір. Музичні поради

 

 

Чим виміряти розмір вірша?..

Дивно, але для когось визначення віршового розміру, як і слова ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, анапест  здаються страшною і неподоланною проблемою. Насправді, це просто! Один раз навчившись визначати віршовий розмір і запам’ятавши деякі хитрощі, ви гарантовано здобуваєте собі бали на ЗНО. ПАМ’ЯТАЙТЕ! Завдання на визначення віршового розміру ОБОВ’ЯЗКОВО (ну 99%) будуть на тестуванні!

Давайте визначимо розмір пісні Океану Ельзи “Сосни”:

Ти вийшла заміж за весну,

ти вийшла заміж за весну.

Мені лишила осінь

і запах твоїх сосен. 

Щоб визначити віршовий розмір, робіть так:

1) Прочитайте вірш, зверніть увагу на наголошення слів.

Нам потрібні не правильні наголоси, як у словнику, а такі, які відчитуються у вірші. Так, наприклад, у рядку “і запах твоїх сосен” слово “твоїх” має наголошуватися на другий склад “твоїх”, але для цього вірша краще звучить і співається Вакарчуком “твоїх”. Тому не лінуйтеся читати віршик вголос! Раджу На робити це і на  тестуванні – пошепки – щоби краще відчути наголошені і ненаголошені склади.

2) Розставте наголоси у словах.

Ти вийшла заміж за весну,

ти вийшла заміж за весну.

Мені лишила осінь

і запах твоїх сосен.

3) Намалюйте схему, де

_  – це наголошений голосний (на письмі це така рисочка з наголосом над нею, що позначає наголошений склад).

U – це ненаголошений голосний (на письмі це дужечка або рисочка без наголосу).

Позначки записуйте у рядки, як у вірші, причому робіть це акуратно, щоб позначки були чітко одна під одною. У нашому випадку схема буде така:

U _ U _ U _ U _

U _ U _ U _ U _

U _ U _ U _ U

U _ U _ U _ U

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ, кількість таких позначок у вашій схемі = кількості голосних у вірші.

4) Роздивіться свою схему і ви побачите якусь частинку, що повторюється. Це – стопа. Вона може складатися з 2 або 3 складів. Відділіть поперечними лініями стопи у своїй схемі:

U _/ U _/ U _/ U _/

U _ /U _ /U _/U _/

U _ /U _ /U _ /U

U _ /U _/ U _ /U

У “Соснах” повторюється U _. Такий розмір називається ямб.  А оскільки в рядку він повторюється 4 рази, то це – чотиристопний ямб.

____________________________________

Це ваші чотири кроки до успіху! Залишається тільки запам’ятати, що як називається. До вашої уваги ВІРШОВІ РОЗМІРИ:

1) Ямб U _

Океан Ельзи – Сосни

Ти вийшла заміж за весну,

ти вийшла заміж за весну.

Мені лишила осінь

і запах твоїх сосен.

U _/ U _/ U _/ U _/

U _ /U _ /U _/U _/

U _ /U _ /U _ /U

U _ /U _/ U _ /U

2) Хорей  _ U

Плач Єремії – Вона

Завтра прийде до кімнати твоїх друзів небагато,
Вип’єте – холодного вина.
Хтось принесе білі айстри, скаже хтось: “життя прекрасне”.
Так, життя – прекрасне, а вона

_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/

_ U/ U U/_ U/ U U/ _ 

_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/

_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _

3) Дактиль  _ U U

Тартак – Наше літо

Сонце пече, річка тече

Влітку на вулиці так гаряче

Сонце пече, річка тече,

Влітку на вулиці так гаряче.

_ U U/ _ _ U/ U _

_ U U/ _ U U/ _ U U/ _

_ U U/ _ _ U/ U _

_ U U/ _ U U/ _ U U/ _

4) Амфібрахій U _ U

Океан Ельзи – Все буде добре

І все буде добре
Для кожного з нас.
І все буде добре,
Настане наш час.

U _ _/ U _ U 

U _ U/ U _

U _ _/ U _ U 

U _ U/ U _ 

5) Анапест U U _

Друга ріка – Відчиняй

Відчиняй я стою на порозі
Я вже тут, я вже дома, привіт
Не питай де я був позавчора
Вчора вранці, сьогодні, торік.

U U _/ U U _/ U U _/ U

U U _/ U U _/ U U _

U U _/ U U _/ U U _/ U

_ U _/ U U _/ U U _

____________________________________

Ви помітили, що часто не виходить “чистої” схеми, в одному уривку може бути намішано різних стоп. Ваше завдання – помітити загальну закономірність. Можу вас запевнити, що в тестах ЗНО пропонують не надто заплутані уривки, мабуть, щоб уникнути непорозумінь і апеляцій.:)

І насамкінець, маленька хитрість, як запам’ятати віршові розміри, бо дуже вони вже плутаються в голові. Запам’ятайте самі назви розмірів і те, як самі ці слова наголошуються:

Трискладові:

1) Дактиль – наголос у цьому слові на перший склад, отже і у віршовому розмірі на перший_ U U.

2) Амфібрахій – наголос у самому слові посередині, отже і у віршовому розмірі посерединіU _ U.

3) Анапест – наголошуємо останній склад у слові, так само останній і у віршовому розмірі –  U U _.

Двоскладові - НАВПАКИ:

1) Ямб – наголос у слові на перший, але у віршовому розмірі, навпаки, на другий – U _.

2) Хорей – наголос у слові на другий, а у віршовому розмірі, навпаки, перший – _ U.

І закріпимо. Щоб визначати віршовий розмір:

1) запам’ятайте порядок дій:

прочитати вголос – розставити наголоси – намалювати схему – визначити закономірність.

2) запам’ятайте 5 розмірів: 

ямб U _, хорей _ U, дактиль _ U U, амфібрахій  U _ U, анапест U U _.

Гарної поезії і музики вам!

 

Котойконім

Катойконім (від грецької katajkos — житель і nim — назва, від латинської patria — батьківщина) — це назва мешканців певної місцевості.

Наприклад: Київ — киянин, Одеса — одесит.

Назви осіб за національною і територіальною ознаками утворюються від іменникових основ – топонімів. Найбільш уживані суфікси в цих словотвірних типах для назв чоловічого роду:

-ець: житомирець; полтавець, тбілісець, новгородець;

-анин, -чанин, -ин: молдаванин, пражанин, росіянинхарків'янин, фінікіянин, полтавчанин, донеччанин, грузин, осетин, болгарин;

-ич: костромич, русич;

-ак (-як): словак, туляк, подоляк, сибіряк;

-ит: одесит.

Назви осіб жіночої статі утворюються за допомогою суфікса -к(а), який приєднується до повної чи усіченої основи або разом із вставним звуком (інтерфіксом), наприклад: білорус — білоруска, поляк — полька, костромич — костромичка, грузин — грузинка, парижанин — парижанка.

Множинні катойконіми утворюються за допомогою суфіксів: -ц-і, -івц-і, -анц-і, -инц-і, -ан-и (-ян-и), -чан-и, івчан-и, -ивчан-и, -чанц-і, -щан-и, -ак-и, -чак-и, -ук-и, -чук-и, -ик-и, -ух-и, -іст-и, -ит-и, -ун-и, -енн-я, -ет-и, -ан-а, -ат-а, -чат-а, -ач-і.

Наприклад: симферопольці, ялтинці, сумчани, одесити, в'ятичі

Найвищим рівнем активності у творенні похідних іменників із значенням назви особи за територіальною ознакою характеризується словотвірний тип із суфіксом -ець. Цей формант поєднується з основами іменників, що є насамперед назвами населених пунктів, а також держав та континентів, напр.: симферополець, ялтинець, херсонець, кіровоградець, дніпропетровець, миргородець, обухівець, баранівець, канадець, американець.

у багатьох іменниках він зайняв позиції колись активного суфікса -анин, пор.: застарілі форми в множині: карфагеняни, ахеяни,македоняни і карфагенці, ахейці, македонці, однак повністю не витіснив його з ужитку.

Суфікс –ець приєднується до компонентів -город/-град-піль/-поль напр.: Миргород — миргородець, Севастополь — севастополець, Симферополь — симферополець, Красноград — красноградець, Бориспіль — борисполець, Ямпіль — ямполець, Тернопіль — тернополець, Каргополь — каргополець, Крижополь — крижополець, Катеринопіль — катеринополець.

Чимало найменувань із суфіксом -ець на позначення осіб за територіальною ознакою здавна виконували функцію прізвищ, напр.:Білоцерківець, Богуславець, Лебединець, Смілявець, Уманець, Фастівець, Чорноморець.

Іменники із суфіксом -чанин вживаються іноді паралельно до іменників на -ець, пор.: полтавець — полтавчанин, черкасець — черкащанин, луганець — луганчанин, деканець — диканчанин, обуховець — обухівчанин, дніпропетровець — дніпропетровчанин.

Вибір одного із цих словотворчих суфіксів (-ець-анин), залежить від фонемного кінця твірної основи. Якщо вона закінчується суфіксами -иц-ець-ськ-/-цьк-, то назва жителя утворюється за допомогою суфікса -анин, напр.: Вінниця — вінничанин, Хомутець — хомутчанин, Свердловськ — свердловчанин, Мінськ — мінчанинЛуцьк — лучанин.

Кінцевий суфікс -івк- іменнника передбачає вживання в назвах жителів суфікса -ець, напр.: Ковалівка — ковалівець, Степанівка — степанівець, Іванівка — іванівець, Романівка — романівець, Баранівка — баранівець, Павлівка — павлівець, Калинівка — калинівець.

Останнім часом словники й довідкові видання не подають паралельних назв жителів на -чанин. Їхнє активне вживання було зумовлене впливом російської мови.

Це не стосується тих іменників-назв жителів, для яких суфікс -анин/-чанин є єдиним словотворчим засобом, пор.: Львів — львів’янин,Київ — киянинХарків — харків’янинСуми — сумчанинРомни — роменчанин тощо.

Суфікс –ин втрачає свою продуктивність: грузин, — грузинець.

Суфікс -ич зберігся в основному тільки в складі історизмів, пор.: дреговичі, кривичі, радимичі

◊ Утворіть від власних імен назви осіб на позначення за територіальною ознакою. Вкажіть спосіб словотворення (чоловічого і жіночого роду). Складіть речення, використовуючи і власні назви, і іменники, які ви від них утворили. Укажіть спосіб словотворення.

Львів, Київ, Харків, Полтава, Лубни, Житомир, Новгород.

Уявіть, що ви подорожуєте по Сумщині. Складіть свій маршрут подорожі, використовуючи назви населених пунктів «Сумщина – мій рідний дім.»

Ямпіль, Білопілля, Краснопілля, Суми, Конотоп, Лебедин.